Trouwe relaties bouwen

Trouwe relaties bouwen

C²RM Blog

Verandering  gebeurt niet op aanvraag. Verandering stelt zich als een feit.

Als er niets zou kunnen veranderen (binnen) in de onderneming of (buiten) in de markt, dan zou deze succesvolle wijnhandel een formule gevonden hebben waar ze niets aan hoefden te veranderen. Of sterker: waar ze maar beter niets aan veranderden: MAKE-NO-WAVES!Lees meer

Mag ik meedoen?

“De speeltuin in het Nachtegalenpark is, vooral tijdens de zomermaanden, een van de populairste plekken voor ouders met kinderen in Antwerpen.” Zo stond het in de krant .  (Bron: GVA.be - 18/03/2017) Ik sta voor het werfhek en geraak niet voorbij de begin- en einddatum van deze werf. Ik ga ervan uit dat er goede redenen zijn om juist in deze periode de populairste speeltuin van Antwerpen te sluiten.

Maar waar leggen we dan de vreugde, de verwondering en het perspectief van de kinderen? Voor wie doen we het?Lees meer

U, hebt nog steeds gelijk

In onze praktijk zien we te veel talentvolle, fijne en geïnspireerde mensen afhaken.

Ze werken binnen structuren die zoveel gaten hebben gebrand dat alle motivatie weglekt. Dit verlies daagt ons uit na te blijven denken rond de vraag: Hoe kantelen we een energieloze moeten-situatie naar een geïnspireerde willen-situatie? Lees meer

Euroserre: stap voor stap van productgericht naar relatiegericht

Hoe van een klassieke, vaak behoorlijk comfortabele productgerichtheid, evolueren naar meer relatiegerichtheid?

Productgericht - klantgericht - relatiegericht. Het zijn grosso modo de drie manieren waarop je je als bedrijf kunt verhouden tot je klanten en tot je medewerkers. Tijdens de CRM-implementaties die we begeleiden, voelen we bij veel organisaties de noodzaak om van een klassieke, vaak behoorlijk comfortabele productgerichtheid, te evolueren naar meer relatiegerichtheid.Lees meer

CRM: A manager's best friend?

CRM: A manager’s best friend?

Leidinggevenden, medewerkers en CRM – het is een driehoeksverhouding die maar moeilijk in evenwicht te krijgen is. Reginald Verhofstede van A-Switch maakt er zijn missie van om het te doen werken. Om de mayonaise te doen pakken. Hij geeft hiervoor o.m. de open training Leidinggevenden en CRM: kantel ‘moeten’ naar ‘willen’ en hij begeleidt bedrijven on site.Lees meer

C²RM - van plan naar praktijk

Medewerkers en klanten opnieuw centraal te stellen.

Customer & Colleague Relationship Management (C²RM) sluit aan bij de wens om medewerkers en klanten opnieuw centraal te stellen. De aanleiding hiervoor ligt vaak in de ervaring dat systemen en procedures maar in beperkte mate een antwoord bieden op de uitdagingen waar we voorstaan.Lees meer

Afscheid nemen, hoe doe je dat?

Dingen veranderen.

Soms heb je als leidinggevende, in het belang van de organisatie, geen andere keuze dan afscheid te nemen van collega’s. Soms ben jij het waar afscheid van genomen wordt. De afgelopen maanden zag ik het bij verschillende organisaties van heel nabij gebeuren. Het deed mij nadenken over manieren van afscheid nemen.Lees meer

Over (de illusie van) motivatie meten en de onverwoestbare kracht van passie.

Passie of motivatie? Het is niet wat ik denk.

Ik hoor een manager tegen zijn medewerker zeggen: "Bel die mensen! Met het sturen van e-mails alleen gaan we die afspraak niet krijgen." Zijn woorden hangen nog warm in de lucht of de medewerker stuurt toch een e-mail. Wat is hier aan de hand?Lees meer

Waarom de oplossing meestal het probleem is (1)

Zeggen jij en ik waar hét op staat?
"Onze servicemanager is de meest kritische persoon in de projectgroep. Bij de voorgaande besprekingen was hij ronduit negatief", fluistert de CRM-projectleider mij toe bij aanvang van mijn presentatie.Lees meer

CRM bij KMO: Zin of onzin?

Fouten maken mag, herhalen niet.

Tijdens een workshop werd ik door een deelnemer het vuur aan de schenen gelegd over wat nu de zin of onzin was van al die extra “administratie” bij de invoering van een CRM-systeem. Nog voor ik goed en wel had nagedacht kwam een andere deelnemer met een getuigenis: Lees meer

We koesteren onze klant met C²RM

Dit opleidingsinstituut heeft een leidende positie in de trainingsmarkt voor commercieel, administratief en management personeel. Lees meer

Nauwkeurige klantenkennis is de motor achter onze groei

Deze klant levert een totaalpakket van koffie, thee, toebehoren en machines aan de betere horeca. Het bedrijf is marktleider in de espressomarkt. De afgelopen jaren maakte ze een geweldige groei door. De reden: klantkennis werd uit de hoofden van de medewerkers gehaald en gedeeld binnen CRM.Lees meer

C²RM helpt om meer gestructureerd met klanten om te gaan

Deze klant ontwerpt en assembleert hoogperformante laagspanningskasten. Sinds 1986 groeide het bedrijf uit tot de grootste onafhankelijke bouwer van schakelpanelen in België.Lees meer